A Crysis az a játék, ami képes volt tömegeket lenyűgözni, másokból épp az ellenkezőt váltotta ki. Hogy miért is? Azt most megtudhatjátok.
2007-es megjelenésekor, még addig soha nem látott látvány tárult elénk. Elődje, - ha tekinthetjük annak - a FarCry, szintén csoda volt megjelenésekor. Hatalmas szabadon bejárható terek, trópusi dzsungel, hihetetlenül szép víz, és ehhez egy igen jó játékélmény társult. Mit hozott ezzel szemben a Crysis? Egy új játékmotort. Messze kidolgozottabb, látványosabb grafikát. A legújabb DirectX 10-es effektekkel, HDR, élethű árnyékok, kivételes fizika, elpusztítható tereptárgyak, fák. Az egész környezet lenyűgöző és dinamikus. A játék során folyamatosan döbbenten tapadhatunk a képernyőre, mert a látványvilág tényleg nem utolsó. A hangokra se lehet panasz. A képek azt hiszem magukért beszélnek. Szerintem a mai napig a Crysis a legszebb játék.
A fegyverek kidolgozottságára, használhatóságára nem lehet panasz. Szépek, jók. Fantasztikus újításnak tartom, hogy végre testre szabhatjuk fegyvereinket. Szerelhetünk rájuk, hangtompítót, elemlámpát, lézercélzót, távcsövet, taktikai kiegészítőt, variálhatunk a tüzelési módokon. Emellett egy halom gránát közül válogathatunk, vagy felkaphatunk valamit a földről, vagy akár torkon is ragadhatjuk ellenfeleinket. Nem lehet megfeledkezni a játék másik nagy újításáról, a nanoruháról sem. Segítségével gyakorlatilag megállíthatatlanok vagyunk. Lehetünk maximálisan erősek, gyorsak. Ellenállhatunk egy kisebb golyózápornak, vagy lopakodó módban szinte láthatatlanná válhatunk. Nem semmi cuccos. XD
Járművekből is van választék. Autó, teherautó, terepjáró, tank, repülőgép, motorcsónak. Jól irányíthatóak és mindegyikhez ott van egy kis extra sebesség. :D
A történet átlagos, de a kidolgozottságával nincs probléma. A legjobb jelző erre is, hogy látványos. A hegyből előtörő hatalmas idegen űrhajó, a hatásos átvezetők, a jófej csapattársak, az egyedi ötletek, mind-mind élvezetesebbé teszik a játékot. Mindezeket figyelembe véve, a Crysis egy szuper játék lehetne! Akkor mégis mi a baj vele? Minden más...
Az ellenfelekről eddig szándékosan nem írtam. Egyrészt harcolunk a koreaiak, másrészt az idegenek ellen. Az idegenekkel nincs semmi problémám. Az emberi ellenfelek viszont csalódást okoztak és sajnos erősen rontanak a játék megítélésén. A FarCry-hez viszonyítva, sokkal gyengébben muzsikál az AI. Ügyesen átugrálnak a vállmagasságú kerítéseken, hajigálnak gránátokat és a fedezékeket is előszeretettel keresik. Ugyanakkor egy apróbb egyenetlenség a terepen és már esnek is hasra. Ezután pedig esnek át egymáson. Pár lövés shotival és ennyi. Ha kicsit kerülgetjük őket, szépen összegyűlnek egy kupacba és egy, vagy két gránáttal le is számoltunk az ellenség legjavával. Na igen. Viszont itt van még nekünk a nanoruha a maga kis láthatatlanságával és extráival. Esélyük sincs az ellenfeleknek. Megtehetjük, hogy nem használjuk, de akkor ezt húzzuk is ki a pozitívumok közül. Talán kétszer, vagy háromszor futunk össze nanoruhás koreaiakkal, de azok se érnek semmit. Ennek köszönhetően egy délután alatt kényelmesen végigtolható a game, legnehezebb, Delta fokozatban. Kár érte.
A másik nagy bukta a grafika. Hihetetlenül szép, de eszi is a gépet rendesen. Nem láttam még konfigot, amin maximális részletesség mellett élvezhetően futott volna. Emellett az optimalizáltsággal is gondok vannak. Core2 Duo, 4GB RAM, 9800GT, és minimumban is jó párszor 30 alá esett a képkockák száma, 1280x1024-es felbontás mellett. Egyes pályarészeken, sőt, egyes pályákon végig meg volt a stabil 60. Kár érte. A játék ajánlása szerint magas részletesség mellett szépen futnia kéne. Érdekes. Természetesen kicsit toltam a játékot teljes részletesség mellett is, és a képek is ezzel a beállítással készültek. A framek 15 és 30 között ingadoztak. Kis idő után ez már idegesítő. Egy újabb video karival majd még nekifutok egyszer.
Még egy kérdés, ami sokakat foglalkoztat. Van-e különbség DirectX 9 és 10 között? Lássuk csak. Windows XP mellett nem elérhető a Very High beállítás, de ezt hamar megoldották egy apró kis átírással. Így elvileg DirectX 10-es effektekkel tolhatjuk XP alatt. Igen, nagy a hasonlóság. Valójában azonban van különbség DX9 és 10 között. Ezen talán én döbbentem a legnagyobbat. Minden grafikai beállítás mellett teszteltem XP és Vista alatt is. Lényeges kiemelni, hogy csak akkor mutatkozik meg teljes pompájában, ha 64 bites Vista alatt, DirectX 10-es GPU-val, 64 bites módban futtatjuk a játékot. A legalacsonyabb grafikai részletesség mellett is van különbség. Messzebb látunk, a távoli 'nagy' textúrák kidolgozottabb és több nem látott tereptárgy is előtűnik. Emellett az árnyékok és fények sokkal realisztikusabbak, de ez már csak Very High beállítás mellet mutatkozik meg igazán.
Összefoglalván. A Crysis egy igazán impozáns játék. Aki rendelkezik egy fentebb említett PC-vel, vagy annál erősebbel, feltétlenül vessen rá egy pillantást! Aki nem sajnálja az időt, játssza végig. Már csak a sztori miatt is. Nekem tetszett. Sajnos kihívást nem jelent, és van jó néhány idegesítő eleme is, legfőképp a botokkal kapcsolatban. Érdemes kipróbálni, aztán eltenni a jövő csúcsgépei számára...
|
|